Backspegeln. SAAB Zukunft under NEVS-riktningen.

Tiderna blir mer spännande! Den här gången i positiv mening, eftersom den svenska affärsbrottet runt Saab kunde utvecklas till en skandinavisk-asiatisk succeshistorie. Kunde han verkligen? Vi kasta ljus på fakta och undrar vad som kunde bli. Och jag blir lite spekulativ mot slutet av artikeln. Det också måste vara.

NEVS Maingate
NEVS Maingate

Ett nytt, innovativt och grönt företag dyker upp för närvarande i Trollhättan. Saab uppfinns igen. Efter olika faser, som en tillverkare av små bilar, som en tillverkare av turbo och övre medelstora sedans under Saab-Scania-etiketten och som ett GM-dotterbolag, läggs nu till ett nytt kapitel. Stämningen för avresa i fabriken är påtaglig och påtaglig, Saab är tillbaka!

Vyn tillbaka: Bloggers backspegel
Vyn tillbaka: Bloggers backspegel

NEVS har en flerstegsplan, mycket riktad, med höga investeringar. Det första steget har tagits, linjen är igång, leveranskedjan är på plats. Nu etableras efterförsäljningsområdet i Trollhättan i samband med fd Saab Parts AB, idag Orio AB. Förhandlingar pågår ... Inga kontrakt har tecknats än, men Orio skulle vara den uppenbara partner. Samtidigt handlar det om distributionen av de nya produkterna. Det är ännu inte klart vilken väg NEVS tar. Experimentet, som säljs via Internet i Sverige, är bara ett av många alternativ. Upprätta din egen försäljning på lång sikt - eller agera med en partner och deras återförsäljarnätverk - alla alternativ är öppna.

Eftersom NEVS också skickade brev till tidigare samarbetspartners i Saab Automobile AB i Tyskland i måndags verkar det tydligt att traditionella strukturer föredras. Vad händer exakt vi ses snart. Eftersom en sak är klar: NEVS ökar hastigheten, och 2014 blir ett händelserikt år. Eftersom det nya företaget har lite gemensamt med den gamla, besvärliga GM-tankfartyget och i jämförelse är mer en snabb och snygg motorbåt.

Saab EV

Ibland får man höra saker trots att man inte ställt frågan. Så även förra veckan. I Trollhättan fick vi höra att den första elektriska Saaben var "väldigt nära". För ett företag som kallar sig ”National Electric Vehicle Sweden AB” borde premiären av det första elfordonet rankas högre än uppgången som just setts. För företagets framtid kommer att bedömas av vad som komma skall. Ett dotterbolag till State Power Holdings, som också äger NEVS och som går under namnet Beijing National Battery Technology, tillverkar batterierna som ska användas i nya Saab EV.

NEVS har en stor fördel för sitt Saab-varumärke eftersom de använder sin egen produkt och inte är beroende av leverantörer. En fabrik är i drift, två och tre är under uppbyggnad. NEVS är beroende av litiumjärnfosfatteknik (LiFePO4), som anses vara särskilt säker och snabb att ladda. Även Fisker använde denna teknik, men tog batterierna i A123. Samt tyska premium tillverkare. När leverantören kom i trubbel för att stoppa sina leveranser kom den tillfälliga utgången till Fisker.

Åtminstone kan detta drama NEVS inte hända. Saab elbil måste vara en övertygande produkt. Tecknen är bra. Batterierna ska ta mindre utrymme än i prototyperna, intervallet med 300-kilometer borde vara övertygande. Det är en av de små hemligheterna i Trollhättan att japanska specialister i anläggningen bryr sig om lätt konstruktion och användning av nya material.

Premieren kommer att äga rum de närmaste månaderna. Kanske vid en bilutställning i Kina, som förmodligen skulle vara, kanske också på Genèves Motor Show. Ingenting är bekräftat än. Liksom vad som kommer, kommer uppfattningen av varumärket Saab att förändras i många intresserade parters ögon. Elektromobilitet är nyskapande, BMW är precis vad som kunde gå. Tesla, riktmärket för elektromobilitet, anses vara höft. Saab kan vara lite kallare.

[sam id=”7″-koder=”true”]

Uppdateringen

Ett annat steg blir "uppdateringen", som sedan 9-3 Aero kommer att uppleva samtidigt som premiären av sportkombinationen. 9-3:an kommer att förfinas optiskt och tekniskt igen, antalet bitar kommer att öka kontinuerligt. NEVS har en tydlig inriktning, eftersom det bara kommer att finnas sedaner och kombibilar på flygnivå. En hög nivå av utrustning, linjär och vektor tillhör det förgångna. Vi kommer inte att bygga 120.000 120 fordon i XNUMX olika versioner, sa NEVS vd Mattias Bergman i måndags. Det tycker jag är rimligt. ”Uppdateringen” blir också den punkt där startsignalen för att öppna upp ytterligare marknader kommer att ges i Trollhättan. Spännande för oss, för frågan är om Tyskland kommer att vara med.

Saab i Tyskland?

Tyskland är den största och viktigaste marknaden i Europa. Det som fungerar här, fungerar var som helst på planeten. Deutsche Autobahn och Nürburgring är legender för alla med en passion för bilar. Kommer Saab tillbaka till Tyskland? Naturligtvis frågade vi. Svaret var ett "kanske". Nej nej - nej ja. För mig låter det som ett ja, jag ser återkomsten - även utan bekräftelse från Sverige - som mycket trolig. Om Tyskland skulle vara med i det första steget skulle vi vara mycket glada.

För att vi har begått återförsäljare, en lojal community och i Eschborn ett företag som inte lyssnar på namnet Saab Parts, men där länge Saabs anställda är passionerade för varumärket.

Cabriolet går elektriskt

Vi väntar på cabriolet. Den sista bekräftade karossstilen kommer att dyka upp på marknaden efter sedan och kombi. Varför så sen ? Jag har ingen förklaring till detta. Eftersom elektrisk rörlighet i en cabriolet, glidande tyst genom sommaren, föreställer jag mig attraktiv. Det går bra med den nya Saab-sloganen "Pure Joy", som också kan tolkas i riktning mot miljövänlighet och inte bör begränsas till körglädje. En fyrsitsig cabriolet utan utsläpp kommer att stärka varumärkets image ytterligare.

Phoenix plattform

Det fanns något annat! Den revolutionära Phoenix-plattformen. Med den nya generationen fordon kommer NEVS att bli en global leverantör. Säger NEVS. I teorin är allt möjligt från en liten bil till en stor 5-meters limousine. Klockan går dock också för plattformen och det finns ett behov av åtgärder. På NEVS är jag säker på att de känner till detta problem och agerar därefter.

Nu kommer den del som jag tillåter mig att spekulera på. Ja, du läser också med NEVS, och om jag är helt utanför märket nu har du åtminstone en humoristisk start på veckan i Sverige.

Första två fakta: NEVS investerar mycket pengar och tid för att göra Saab 9-3 "GM-fri". Sammansättningar byts ut, leverantörer ersätts av nya källor. Den som använder så mycket resurser kommer inte bara att bygga modellserien i 2 år. Men under en längre tid, vilket är vettigt när vi tar på oss Kinaglasögonen. För på huvudmarknaden för NEVS, den snabbast växande marknaden i världen, räknas 9-3 som en ny bil. BAIC med sina derivat baserade på gamla Saab 9-5 visar att man kan bli framgångsrik med Saab-teknik, även om den inte längre är helt ny.

[sam id=”9″-koder=”true”]

I Sverige spekulerar man i vissa tidningar med en 9-3 efterföljare 2015 / 16. Jag håller inte med. Min satsning därför: Den första nya Saab på Phoenix-plattformen kommer inte att vara en efterföljare till 9-3. Något annat, kanske lite Saab, kanske en stor eller en SUV. Eller flera modeller på en gång.

Schemat (för optimister)

Som jag för närvarande är spekulativ, här är mitt schema för vidare utveckling. Som jag sa, utan något uttalande från NEVS, bara utvärderingen av saker från Bloggers synvinkel.

  • Vår 2014: SAAB EV
  • Tidig sommar 2014: Uppdatera SAAB 9-3 sedan och sportbil.
  • Sommar / Höst 2014: Saab tillbaka i Tyskland.
  • Höst / Vinter: SAAB 9-3 Cabriolet EV och konventionell.
  • Sommar 2015: Ny modell på Phoenix-plattformen.
  • Hösten 2015: NEVS på IAA ...

Pessimister lägger helt enkelt till 6 eller 12 månader i mitt schema, då passar det också. Om mina bedömningar i Stallbacka har orsakat lite ro, så kan jag leva med det. Och även om jag skulle ha fel har en sak varit klar i en vecka: Saab är tillbaka, berättelsen fortsätter, 2014 blir ett spännande år!

Text: tom@saabblog.net

Bild: saabblog.net

 

 

32 Kommentarer
Senaste
äldsta Mest röstade
Inline feedbacks
Visa alla kommentarer
Peter
10 år tidigare

Problemet med elen är att man inte bara kan hälla några elektroner i tanken, vilket är fallet med bensin eller diesel. Med en rad 300 Km kommer man långsamt in i en region som tillåter en liten resa, men en rutt som från Stuttgart till Berlin är aldrig där att göra. Om du inte har mycket tid, är de angivna områdena endast möjliga under idealiska förhållanden z.Bsp. på sommaren när solen skiner och det är ljust och varmt. Men vad sägs om vinter när jag måste blåsa mina fönster med varm luft, vilket jag också måste göra elektriskt varmt. Jag behöver också ljus som drar även till batterierna och därmed strömförbrukningen är olika för idealiska förhållanden .Interresant denna aktuella artikeln är bara när vi talar om avstånden mellan 400 och 500 Km kan batteriet laddas inom högst 5 minuter och rikstäckande, om det inte finns något motsvarande nätverk / bensinstation tillgänglig i hela Europa. Annars kommer den elektriska körningen att vara väldigt regional eller begränsad till staden. Den roliga faktorn är mycket låg i min Saab men bara i staden. Jag tror också att det finns ännu mer lovande alternativ för framtida rörlighet, som är mer benägna att vinna ut.

thylmuc
10 år tidigare
Svara till  Peter

Det är den största risken just nu. Glöm inte intervallet. Saab-drivrutiner tenderar att vara snabba, och sedan krympas intervallet mer än i förbränningsmotorer. Utan bättre batterier kan drömmen om elektrisk Saab i registreringsnumren gå ner. Du måste bara titta på siffrorna.

PMH
PMH
10 år tidigare

Återigen får vi en bra rapport från Tom och låter oss alla hoppas på något. Varav Auissage angående produktlanseringen Tyskland är lite obegripligt för mig.
Om du inte vet om du vill leverera i det tysktalande området, var vänligen in
Europa skulle annars kunna sälja rimliga kvantiteter ?? Man får inte glömma det prissegment där Saab erbjuds

Detlef
Detlef
10 år tidigare
Svara till  PMH

I Trollhättan var uttalandet helt klart. Det första steget är Sverige och Kina och då alla större marknader i Europa. På frågan om vi också levereras i Tyskland kom svaret, Tyskland är för oss den viktigaste marknaden i Europa, bredvid GB.
Den enda frågan är om NEVS kommer att göra det till det andra steget och när det kommer att bli och om man överensstämmer med ORIO. För utan service är det inte.

polärt
polärt
10 år tidigare

Det här är framtidsförslag som vi inte kan bedöma just nu. Stegen är bara för stora för mig. Om och men våra återförsäljare kan inte använda den. Hittills väntar dessa killar på vent.
Vi SAAB-förare klarar oss inte utan grunderna. Stanna och är ett absolut SAAB-fan. Men de rosfärgade glasögonen hjälper inte. Det skulle naturligtvis vara rörigt om planen ......... Annars är bidraget naturligtvis extremt intressant

Peter
10 år tidigare

Med allt som låter riktigt bra för tillfället kan jag inte helt undanröja min skepsis mot NEVS. Även om det är uttalandet finns konventionella enheter så länge kunderna vill ha, men jag är rädd att det finns olika alternativ i Prioriterad anpassning av NEVS på electro driver förbränningsmotorn (oavsett form, vi vet att det också ) urartar i ett styvbarn, wird.Und investerat i deras utveckling inte mycket tanke eller pengar, därför kan försummas, som snart kommer inte längre överensstämmer med frågan och därför mycket snabbt inte längre ville kunden NEVS wird.Da kuckt av Saab Kunden sedan i röret och driver något annat.

Detlef
Detlef
10 år tidigare
Svara till  Peter

Vad talar mot el när det fungerar?
Som herrarna presenterade det är de medvetna om att de fortfarande behöver bensinmotorn. Är räckvidden rätt så är bensinmotorn borta, det är jag säker på. Till skillnad från alla andra tillverkare har de på NEVS-Saab ingen produktion på handen som fortfarande måste dra in sina investeringskostnader. För mig betyder det att om el är konkurrenskraftigt så kommer det inte längre att behövas bensin i alla fall. Dessutom tror jag knappt att någon "bensingurka" kommer att säljas, eftersom du måste vara i nivå med konkurrenterna, annars kommer din image att skadas. Så det blir definitivt några år till med bensinmotorer, bara de har kategoriskt uteslutit diesel.

Peter
10 år tidigare

Hej tom
På spekulativsidan fanns det några svar på framtida motorer som möjligen skulle kunna ersätta GM-serie 1-motorerna? Eller finns det ett leveranskontrakt med GM som säkrar motorns långsiktiga användning? eller måste vi fortsätta spekulera?

Detlef
Detlef
10 år tidigare

Hi Tom,
Trots all eufori tror jag att om NEVS verkligen lyckas och också seriöst, är det som jag anser vara väldigt realistiskt efter det vi såg där, är ditt schema för ambitiöst. Men det skulle vara trevligt som en dröm.
Jag har sett uttalandena om en modell på Phoenix-plattformen snarare mer i framtiden. Så IAA 2015 med begrepp som prototyp, kunde jag föreställa mig, men inte produktion före 2016 / 17.

För EV tror jag att Peking International Motor Show är en tänkbar idé. Detta skulle vara 23. April 2014. Stationvagnen / sedan på ungefär ett år visar för Tyskland. Konvertibel Genève 2015, passande för säsongens början.

Det som fortfarande är i mina tankar är följande idé, 9-5 är under GM-licens, men i Kina stör ingen. 9-3 verkar mig för liten för Kina, 9-5 skulle vara mycket mer lämplig som en chaufför sedan. Verktygen för det skulle behöva vara i Trollhättan?

Naja, warten wir*s ab, bis vor einer Woche hätte ich nie daran geglaubt, das NEVS ernsthaft nach Europa will.

Hälsningar och tack för din stora förberedelse.

Saabfan
Saabfan
10 år tidigare

Hej tom
Återigen. Många tack och många hälsningar från Schweiz.
Låt oss lämna tid för marknadsföring och logistik.
Jag är nyfiken på att se om NEVS kan ses med SAAB på Genèves Motor Show 2014.

bergsget
bergsget
10 år tidigare

Fantastisk utsikt, en sådan konvertibel med elektrisk enhet! Skulle vara den första e-konvertibla (?) Och därmed återigen en hänvisning till stora, hårt arbetande troll! SAAB skulle verkligen vara TOPP i diskussionen igen ....
Tack Tom, för detaljerad information!
Hälsning

skol.93
10 år tidigare

Jag har just informerats via e-post, på morgonen börjar online-försäljningen i Sverige. Om jag läser de svenska linjerna korrekt har NEVS sammanlagt ett mycket bra paket:
“Saab 9-3 Aero Sedan 2014 är full duty och har en bensinmotor med 220 hk/350 Nm. Priset med sexväxlad manuellt växellåda är 279 000 kronor inklusive mammor, + 10 000 kronor med sexstegad automatisk växellåda. I pris ingår tre års fri service, tre års vagnskadegaranti, två års vägassistans inklusive vinterhjul på aluminiumfälg.”
- 3 års tjänst ingår
- 3 års garanti ingår
- 2 års hjälp ingår
- Vinterdäck på aluminium

Var snäll och fortsätt

blomma
blomma
10 år tidigare

Det var den mest innehållsrika bloggen om år. Stort tack!
Marknaden Tyskland nämns. Jag tror att den österrikiska marknaden var relativt större än den tyska. Detta är relaterat till perioden före EU, dvs. Efta-perioden.

Kan vi snälla ta reda på om NEVS också tänker på den österrikiska marknaden? Det kan också spekuleras.

heiko
heiko
10 år tidigare

Schemat låter bra och skulle också vara helt ok. Det är mycket lättare för mig med nya eller nya andra bilar ändå. (min fru BMW måste gå). Det enda som skulle intressera mig nu är om en TURBO kommer på Phoenix-plattformen. Jag skulle vilja ha något under 9-3.
PS: Att du spekulation skulle jag inte trodde 😉

SaabRedJ
SaabRedJ
10 år tidigare

På ämnet 9-3 och endast 2 års modelllivslängd. Mattias Bergman har flera gånger antytt att 9-3:an är en ny bil för Kina, och medan NEVS introducerar nya modeller i Europa+USA kan den "gamla" 9-3:an i Kina köra några år till.

Jag antar att något liknande Beetle i Mexiko och Brasilien och VW Santana i Kina kan köra bra, och om dessa bilar sedan byggs i Kina, medan de dyrare och mer moderna bilar byggs i THN, då NEVS skulle alltså göra bra pengar kan.

Daniel
Daniel
10 år tidigare

Tja, bra, efter denna artikel för mig som väntar på Stromer cabriolet är nästan outhärdlig

Som alltid en bra rapport.

Förresten, jag stötte på en historisk bild av en slump: Marky Mark & ​​The Funky Bunch framför en Saab 9000, om jag inte tar fel; D.
Försök bara google och le.

9-5 Aero
9-5 Aero
10 år tidigare

Hi Tom

Ingenting är omöjligt - nevs har det i handen. Respekt för investeringarna och modet att skapa något nytt.

På grund av de få bilar som har rullats av linjen bryter jag inte in i eufori. Det kunde ha blivit fastskruvat från befintliga lager som i en fabrik.

Din spekulation om framtiden ser ut som mer intressant då och kan möjliggöra en hållbar och kompetent bild på medellång och lång sikt. Tillsammans med den kortfristiga vidareutvecklingen av 9-3 och de därmed sammanhängande försäljningsmöjligheterna i Kina, kan detta igen vara det stänk av färg på marknaden som vi förväntar oss av SAAB på medellång och lång sikt.

En sak jag saknar helt: Kommunikationen med nuvarande SAAB-drivrutiner och uppdateringar / underhåll av de fordon som fortfarande är i drift idag. Att utgöra tekniska Alltagesfragen exempel inte kan besvaras av de tidigare Warhorses från SAAB återförsäljarnät för en uppdatering av navigationssystemet min 9-5 2007 SC från året eller tillgången på Nivomaten. Mobilitetsgarantin har löst sig med SAABs konkurs i luften och måste organiseras idag och betalas dessutom. Frakt av en flygblad till vinter färdiga fälgar är det enda jag har sett hittills och slår mig inte av avföringen.
En hotline, som kan kontaktas med frågor om befintliga SAAB-produkter och då faktiskt levereras med lösningar, till och med till ett marknadsfört pris, skulle vara något.
Din egen sökning efter lösningar tar tid och lämnar intrycket av att köra en gammal hobby eller vintage bilfordon. För 70 pensionerade gymnasielärare och entusiastisk hobbyist med 5 samma fordon i garaget, kan DIE vara utmaningen. I affärer saknar vi helt enkelt tid och nerver för en sådan sak!

Det är uppenbart att NEVS är lagligt ett nytt företag, som bara har tagit över varumärkesrättigheterna till SAAB, men har inget att göra med det tidigare företaget SAAB. Så jag uppfattar företaget på utsidan. Som ett resultat är jag idag inte en NEVS-kund, men jag var en kund av SAAB, som gick i konkurs eller skickades till konkurs.
Om NEVS vill vinna mig som köpare är jag främst intresserad av investeringsskyddet av min tidigare investering.
Om du har rimliga svar på detta kommer NEVS vara där som leverantör vid nästa förändring, om inte, kommer förtroendet att saknas eller det kan vara för sent. En Zitterpartie som med SAAB Jag skulle inte vilja uppleva igen med NEVS.

9-5 Aero
9-5 Aero
10 år tidigare
Svara till  Tom

Som sagt - allt är möjligt, NEVS har kontroll.

Hittills är frågan om vilka kundsegment NEVS vill fokusera på och om de befintliga SAAB-kunderna tillhör det till och med helt öppna.

mac9-5
mac9-5
10 år tidigare

Hmmm … das hiesse dann ja “nur” noch ca. 1.5 Jahre mit dem alten Lastesel durchhalten! 😉

Ulrich
Ulrich
10 år tidigare
Svara till  mac9-5

Bra vård, det varar för evigt.

Ziehmy
10 år tidigare

Bra bidrag - tack Tom!

Aber: Dein Zeitplan hat einen Haken – wenn ich ihn um ein paar Monate verschiebe, wie Du so schön schreibst, findet gar keine IAA statt….. 😉

Christoph
Christoph
10 år tidigare

Tom, din optimism är smittsam - och efter den senaste utvecklingen och tydliga signaler, som är mycket överraskande för pessimister, är det definitivt inom möjligheterna! Lite spekulationer är tillåtet. Oavsett hur det tar sin gång, inser "Stallbacka" hur mycket kraft du får tillbaka varumärket Saab till medvetenhet.

Christian
Christian
10 år tidigare

God morgon,
Tack för den fantastiska rapporteringen. För mig, som en lojal kund av varumärket och som ett stort fan av SAAB, är det en otrolig vinter saga som har gått i uppfyllelse. Min nästa nya bil kommer att vara en SAAB som den förra - och detta mycket troliga perspektiv är underbart.
Jag måste erkänna att det fortfarande finns en dröm och en vision i mig.
Å ena sidan, drivs av 900 Turbo i receptionen och å andra sidan för att det bara är vettigt för mig. En ny SAAB 900 Coupé - en retroversion. Designen och rymdmiraklet SAAB Combi-Coupé är helt enkelt unikt och för mig en karaktär av märket.

Nya FIAT 500 eller Mini Cooper har till exempel visat vilka känslor som något sådant här kan utlösa och hur det påverkar försäljningssiffror och förvärv av nya kunder. Jag är väldigt exalterad och kommer aldrig sluta drömma.. och om jag hade en önskan så skulle det vara en helt ny SAAB 900 Turbo Coupé "Retro" i mörkblått med krämfärgade lädersäten..

Herbert Hürsch
Herbert Hürsch
10 år tidigare
Svara till  Christian

Jag kan väl föreställa mig att namnet på den goda gamla 900 återupplivas med en modern bil.

Även de nio namn (9², 9³, 9⁴, 9⁵, 9⁷ etc.) kan täcka ett bredare spektrum av modeller, men ett spretigt utbud av modeller väntas i strategiskt tänkande och visioner för de kommande två decennierna, vilket Nevs för Brand SAAB kommer förmodligen inte ha någon del ändå.

Under en 900 skulle det finnas utrymme för en något mer kompakt SAAB 90 och för en ädel liten stadsbil (SAAB 9). Detta kan vara en SAAB 9000 igen placerad. Det är tillräckligt med uppgifter på lång sikt.

Även om militären tenderar att hybrid, kan jag inte riktigt föreställa mig en SUV från NEVS. De ociviliserade varianterna har 1. fortfarande enorma tankar, kan 2. åtföljas dessutom (tankbilar) och 3. dra nytta av att kunna tyst attackera alla byar på natten. Terräng och uttag är lite dumt.

Dessutom har SAAB ingen allvarlig tradition för terrängfordon. Jag skulle bli mycket förvånad om NEVS hade placerat ett sådant fordon någonstans på listan över prioriteringar på medellång sikt. Allhjulsdrift kommer å andra sidan.

Torsten Klippel
Torsten Klippel
10 år tidigare
Svara till  Christian

@ Christian!
Jag håller helt med din åsikt. En Retro 900 Turbo 16S skulle vara fantastisk och definitivt min nästa bil. Titta i Facebook på "Saab Art" från den 5 december. Det finns en bild av en sådan dröm av en viss Chris Ivory. Jag har ingen aning om vem det är. Bilden är textad:
Saab 99 Turbo Combi-Ry En Version.